Παρασκευή, 22 Φεβρουαρίου 2013

Διδακτικό ωράριο και αναλυτικά προγράμματα. Μερικές σκέψεις

Νίκος Λαγομιτζής
Μπαμπάς, δικηγόρος, δάσκαλος και
μέλος της Κ.Ε της ΔΑΚΕ Π.Ε


του Νίκου Λαγομιτζή

Βρισκόμαστε πλέον μπροστά στην αύξηση του ωραρίου διδασκαλίας των εκπαιδευτικών.
Την ίδια στιγμή το διαδίκτυο βομβαρδίζεται από διάφορες απόψεις, που είναι αλληλοσυγκρουόμενες, πολλές φορές μάλιστα χωρίς καμία επιστημονικότητα.
Έτσι συγχέεται το ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων με το διδακτικό ωράριο, έτσι οι «μπακάληδες» του ΥΠΑΙΘΠΑ προβαίνουν σε απλή διαίρεση των ωρών που απασχολούνται οι αναπληρωτές, διαχέοντάς τους απλά στους νυν εργαζόμενους, ανεξαρτήτως ειδικότητας. Όλα στο πόδι, πρόχειρα. Και φυσικά στου κασίδι το κεφάλι, που εν προκειμένω είναι τα παιδιά μας και οι γονείς.
Λησμονούν τον παιδαγωγικό χαρακτήρα των δημοτικών σχολείων. Λησμονούν ότι μετέτρεψαν μέσω των σχολείων του «παραμορφωμένου» προγράμματος τους μαθητές μας σε αποθήκες χαμηλής ποιότητας γνώσης, στερώντας τους το παιχνίδι, τη δημιουργικότητα και κυρίως την επαφή με το δάσκαλό τους.
Ξεχνούν ότι τα δημοτικά σχολεία είναι... κυρίως πυρήνες διαμόρφωσης της προσωπικότητας των παιδιών, που ειδικά στην Ελλάδα σχετίζεται άμεσα με τις αρχές και αξίες του Έθνους.
Εμείς εκτιμούμε, όπως και παλαιότερα, ότι πρώτα πρέπει να επανεξεταστούν συνολικά οι δομές της παρεχόμενης εκπαίδευσης και να γίνει ένας νέος σχεδιασμός αναλυτικών και ωρολογίων προγραμμάτων σύμφωνος με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και υπολογίζοντας τις κτιριακές κτλ υποδομές, όπως κι αυτές του (ανύπαρκτου) κοινωνικού κράτους.
Βασιζόμενοι λοιπόν σε έρευνα που παρουσιάστηκε στο συνέδριο ΔΟΕ-ΠΟΕΔ για τα ολοήμερα πριν κάποια χρόνια στο Ηράκλειο κι έχοντας υπ’όψιν τον αριθμό των απαιτούμενων ωρών λειτουργίας των σχολικών μονάδων κι εργασίας των εκπαιδευτικών προτείνουμε (για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση):
1/ το διαχωρισμό διδασκαλίας των γνωστικών αντικειμένων σε αυτά που διδάσκονται από δασκάλους (για διευκόλυνση «κλασικά») και σ’αυτά που διδάσκονται από τις ειδικότητες («δευτερεύοντα»)
2/ τα κλασικά να διδάσκονται στην πρωινή ζώνη, δηλαδή από της ενάρξεως του προγράμματος έως τις 12.25’, τα δε δευτερεύοντα εντός του ολοήμερου προγράμματος, δηλαδή από τις 12.35’ έως τις 3.15’, υποχρεωτικά για όλους τους μαθητές.
3/ ζώνη προαιρετικών δραστηριοτήτων για τα παιδιά, βάσει διαθεσιμότητας προσωπικού και επιλογής γονέων έως τις 5 ή 6 η ώρα απογευματινή.
Υπεύθυνος λειτουργίας της σχολικής μονάδας και στην πρωινή ζώνη και στο ολοήμερο να είναι όπως και τώρα ο διευθυντής και υποδιευθυντής αντίστοιχα.
Στο πλαίσιο αυτό μπορεί να υπάρξει δυνατότητα να διδαχτούν μαθήματα «δευτερεύοντα» από δασκάλους μου διαθέτουν αντίστοιχα προσόντα, πχ δάσκαλος με πτυχίο Proficiency (που δίνει επάρκεια διδασκαλίας αγγλικών) κτλ.
Με αυτόν τον τρόπο:
1/ Εξορθολογίζεται η κατανομή του εκπαιδευτικού προσωπικού στη σχολική μονάδα, χωρίς επικαλύψεις
2/ Επανακαθορίζεται εις το ορθόν η λειτουργία των δημοτικών σχολείων, καθώς ο μαθητής επανέρχεται στην εκζητούμενη επαφή με το δάσκαλό του
3/ Όλο το διαθέσιμο εκπαιδευτικό προσωπικό εργάζεται στο αντικείμενό του και σε καθεστώς πλήρους ωραρίου
4/ Υπάρχει δυνατότητα ΜΕΙΩΣΗΣ του διδακτικού ωραρίου των δασκάλων στις 20 ώρες εβδομαδιαίως, όπως και όλων των ειδικοτήτων που απασχολούνται στα δημοτικά σχολεία, γεγονός που θα αντικατοπτρίζει την μείωση στους μισθούς των εργαζομένων και θα επιφέρει σχετική δικαιοσύνη.
Καλούμε την ηγεσία του ΥΠΑΙΘΠΑ να δει επιτέλους το θέμα των δημοτικών σχολείων σοβαρά, παιδαγωγικά, επιστημονικά κι όχι απλά λογιστικά.
Καλούμε την ηγεσία του ΥΠΑΙΘΠΑ να αναλογιστεί ότι η αύξηση του ωραρίου απλά θα εντείνει τις ενδοεκπαιδευτικές αντιθέσεις, καθώς όσοι εργάζονται σε καθεστώς πλήρους ωραρίου θα εργάζονται περισσότερο, ενώ όσοι εργάζονται, χωρίς ευθύνη τους, χωρίς να καλύπτουν το ωράριό τους θα εξακολουθούν να δουλεύουν λιγότερο.
Καλούμε να εφαρμόσει επιτέλους την κοινή λογική

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

πολυ ωραία μας τα λες Νίκο !Ακόμα πιο ωραία θαταν...να γίνουν κι αληθινά..αλλά μάλλον θα μείνουν στα πιο ωραία όνειρά μας

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ συνάδελφε με ποια ακριβώς κριτήρια χωρίζετε τα μαθήματα σε πρωτεύοντα και δευτερεύοντα;Προσωπικά θεωρώ την πληροφορική και τις ξένες γλώσσες πρωτεύοντα ενώ τα θρησκευτικά και την ευέλικτη ζώνη δευτερεύοντα. Και με ποιο σκεπτικό θα πρέπει τα πρωτεύοντα να γίνονται μέχρι τις 12.25 και τα δευτερεύοντα μέχρι τις 3.30. Μήπως η πρότασή σας εξυπηρετεί μικροπολιτικά συμφέροντα των ΠΕ70;
Και ως γνώστης και πατέρας θα θέλατε το παιδί σας να διδαχθεί Αγγλικά από έναν κάτοχο του Proficiency που απλά αποδεικνύει την επάρκεια του να μιλάει, να διαβάζει και να κατανοεί σε άριστο βαθμό την ξένη γλώσσα;Οι παιδαγωγικές μέθοδοι και η γνώση της διδακτικής της ξένης γλώσσας δεν θεωρείτε ότι είναι απόλυτα απαραίτητα;
Ευχαριστώ