Σάββατο 12 Ιουνίου 2010

Υπουργείο Παιδείας: Προγραμματισμός εκπαιδευτικού έργου για την Α/βάθμια Εκπαίδευση σχολικού έτους 2010-2011

Παραθέτω τα σημαντικότερα σημεία της Φ.12/668/67296/Γ1/10-6-2010 εγκυκλίου. (Προγραμματισμός εκπαιδευτικού έργου για την Α/βάθμια Εκπαίδευση σχολικού έτους 2010-2011- Κατανομή τμημάτων- Ωράριο εκπαιδευτικών κλπ)

Νηπιαγωγεία

Η φοίτηση των νηπίων τα οποία μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου του 2010 συμπληρώνουν ηλικία πέντε ετών, έχει γίνει πλέον υποχρεωτική, σύμφωνα με το άρθρο 73 του Νόμου 3518/2006 (ΦΕΚ 272Α /2006).
Σε όσα Νηπιαγωγεία, μετά την εγγραφή όλων των νηπίων πρώτης ηλικίας υπάρχουν κενές θέσεις, γίνονται δεκτά τα νήπια δεύτερης ηλικίας, (προνήπια) για την εγγραφή των οποίων εφαρμόζονται οι διατάξεις του Π.Δ 200/1998 (ΦΕΚ 161Α ).
Η πρωινή Ζώνη (7:00-8:00) λειτουργεί στα Ολοήμερα Νηπιαγωγεία με την προϋπόθεση της συμμετοχής 5 τουλάχιστον νηπίων πρώτης ηλικίας. Στα συστεγαζόμενα Ολοήμερα Νηπιαγωγεία, εφόσον ο αριθμός είναι μικρός, συγκροτούνται κοινά τμήματα.

Δημοτικά Σχολεία
Για το σχολικό έτος 2010-11, σχετικά με τα διδακτικά βιβλία του Δημοτικού Σχολείου, θα ανατυπωθούν:
• με διορθώσεις: Γλώσσα A΄, Β΄ ,Γ΄, Δ,΄ Ε΄, ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού, Ανθολόγιο Α΄ & Β, Γ΄ & Δ΄ τάξης Δημοτικού, Εικονογραφημένο Λεξικό Α΄, Β΄, Γ΄ τάξης Δημοτικού (θα κρατηθεί και θα χρησιμοποιηθεί και στις Β΄ & Γ΄ τάξεις Δημοτικού), Λεξικό Ορθογραφικό-Ερμηνευτικό Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού (θα κρατηθεί και θα χρησιμοποιηθεί και στις Β΄ & Γ΄ τάξεις Δημοτικού), Μελέτη Περιβάλλοντος Α,΄ Β΄, Γ΄, Δ΄ τάξης Δημοτικού, Θεατρική Αγωγή Ε΄ & ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού, Ιστορία Γ΄, Δ΄, Ε΄ τάξης Δημοτικού, Θρησκευτικά Γ΄, Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού, Μαθηματικά A΄, Β΄ ,Γ,΄ Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού, Φυσικά Ε΄, ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού, Γεωγραφία Ε΄, ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού, Φυσική Αγωγή A΄& Β΄, Γ΄& Δ, Ε΄& ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού, Εικαστικά A΄& Β΄ ,Γ΄ & Δ, Ε΄& ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού, Πολιτιστικές Εκδηλώσεις A΄-ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού, Μουσική Γ΄& Δ΄, Ε,΄ ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού, Οδηγός Νηπιαγωγού, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή Ε΄, ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού, Αγγλικά Δ,΄ Ε΄, ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού, Οδηγός Ανάπτυξης Διαθεματικών Δραστηριοτήτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για τον Εκπαιδευτικό, Μουσικό Ανθολόγιο Α΄-ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού, Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων του δημοτικού «Με Λογισμό και μ’ όνειρο».
• ως έχουν τα διδακτικά βιβλία: Βλέπω το σημερινό κόσμο: Πολυθεματικό Βιβλίο του Δημοτικού Σχολείου για την Ευέλικτη Ζώνη και Βλέπω το σημερινό κόσμο: Δημιουργικές-Διαθεματικές Δραστηριότητες για την Ευέλικτη Ζώνη του Δημοτικού Σχολείου
• Θα εκτυπωθούν τα εξής νέα βιβλία:
o Μουσική Α΄ - Β΄ τάξης Δημοτικού,
o Ο ακανθούλης, Η μπουμπού και η μπαμπαλού, Η παρολυμπιάδα της χαράς (Προσχολική Εκπαίδευση), Το μικρό μου λεξικό 1, 2, 3, 4, Βιβλίο Γειά σας 1, 2, 3, 4 Μαθητή, Βιβλίο Γειά σας 1, 2, 3, 4 Δασκάλου (Δημοτική Εκπαίδευση) για τις Τάξεις Υποδοχής και τα Φροντιστηριακά Τμήματα:
Επισημαίνεται ιδιαίτερα η έγκριση για ανατύπωση των εν χρήσει διδακτικών βιβλίων και για το σχολικό έτος 2010-2011:Νεοελληνική Γραμματική της Ε΄ και Στ΄ τάξης Δημοτικού, Ιστορία ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού: «Στα Νεότερα Χρόνια».

Ολοήμερο Σχολείο(Νηπιαγωγείο και Δημοτικό)
• Οι Προϊστάμενοι/ες των Νηπιαγωγείων δέχονται όλες ανεξαιρέτως τις αιτήσεις για εγγραφή μαθητών στα Ολοήμερα Νηπιαγωγεία. Στις περιπτώσεις μεγάλου αριθμού αιτήσεων, η/ο προϊσταμένη/ος του Νηπιαγωγείου κατόπιν συνεργασίας με τον Δ/ντή Εκπαίδευσης θα επιλαμβάνεται των περιπτώσεων υπεράριθμων, ώστε να διευκολύνεται η φοίτησή τους σε όμορα Νηπιαγωγεία.
• Σε περίπτωση που ο αριθμός των νηπίων σε Ολοήμερο Τμήμα Νηπιαγωγείου είναι μικρότερος του προβλεπόμενου και στο κλασικό τμήμα πολύ μεγάλος, δίνεται η δυνατότητα στις Νηπιαγωγούς, μετά από σύμφωνη γνώμη του Σχολικού Συμβούλου Προσχολικής Αγωγής, να κατανέμουν τους μαθητές στα δύο τμήματα μέχρι τη λήξη του κλασικού προγράμματος και να συνεχίζουν στο ολοήμερο πρόγραμμα, όσοι μαθητές έχουν δηλώσει συμμετοχή σ΄ αυτό.
• Η επιλογή των εκπαιδευτικών (Π.Ε. 70) που θα διδάξουν στο Ολοήμερο Πρόγραμμα των σχολείων γίνεται με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων.

Κατανομή τμημάτων
Είναι παιδαγωγικά ορθό ο χρόνος ανάληψης τάξης ή τμήματος από εκπαιδευτικό να μην υπερβαίνει τη συνεχόμενη διετία, καθώς επίσης οι εκπαιδευτικοί να μην αναλαμβάνουν τμήματα, στα οποία φοιτούν τα τέκνα τους. Η ανάληψη του ιδίου τμήματος από εκπαιδευτικό για τρίτη συνεχόμενη χρονιά γίνεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, μετά από απόφαση του συλλόγου διδασκόντων, ειδικά αιτιολογημένη και παιδαγωγικά τεκμηριωμένη και με σύμφωνη γνώμη του Σχολικού Συμβούλου. Σημειώνεται επίσης ότι δε θεωρείται παιδαγωγικά ορθή και ωφέλιμη η πολύχρονη παρουσία του ίδιου δασκάλου στο Ολοήμερο Πρόγραμμα του σχολείου.
Στα Ολοήμερα Νηπιαγωγεία οι θέσεις των Νηπιαγωγών είναι ενιαίες, χωρίς να γίνεται διάκριση σε θέσεις για πρωινό ή απογευματινό ωράριο, για κλασικό ή ολοήμερο πρόγραμμα και κατά συνέπεια όλες οι Νηπιαγωγοί έχουν τα ίδια δικαιώματα στην επιλογή προγράμματος και ωραρίου.
Συγκρότηση ολιγομελών τμημάτων γίνεται μόνο σε ειδικές περιπτώσεις (μεγάλος αριθμός αλλοδαπών μαθητών κ.λ.π.), ύστερα από αιτιολογημένη πρόταση του Διευθυντή του σχολείου και σύμφωνη γνώμη του οικείου Σχολικού Συμβούλου, ο οποίος σε συνεργασία με το Διευθυντή Εκπαίδευσης διαβιβάζει γραπτώς το αίτημα για έγκριση στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Π.Ε και Δ.Ε.

Ωράριο εκπαιδευτικών
Όλοι οι εκπαιδευτικοί, συμπεριλαμβανομένων των διευθυντών και υποδιευθυντών, εξαντλούν το διδακτικό τους ωράριο, όπως προβλέπεται από το άρθρο 9 του Νόμου 2517/97 (ΦΕΚ 160Α )
Επισημαίνεται ότι σε καμία περίπτωση δεν παραβιάζεται η σχετική διάταξη του νόμου 1566 / 85, άρθρο 13, παρ.8, σύμφωνα με την οποία ο εκπαιδευτικός δεν υποχρεούται να παραμείνει στο σχολείο πέραν των 6 ωρών.
Οι Διευθυντές δεν μπορούν να αναλάβουν προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας. Μπορούν να αναλάβουν την πρωινή Ζώνη του ολοήμερου προγράμματος, μόνον εφόσον δεν υπάρχει επιθυμία από άλλο εκπαιδευτικό και δε δημιουργείται πρόβλημα στη διεύθυνση του Σχολείου.
Στις περιπτώσεις που πλεονάζουν διδακτικές ώρες δασκάλων, αυτές διατίθενται κατά κύριο λόγο για την κάλυψη αναγκών του ολοήμερου προγράμματος και στη συνέχεια για την κάλυψη αναγκών συστεγαζόμενου ή όμορου σχολείου ή την εφαρμογή προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας.
Επισημαίνεται ότι οι Δ/ντές των σχολικών μονάδων φροντίζουν ώστε όλοι οι εκπαιδευτικοί να καλύπτουν πλήρως το διδακτικό τους ωράριο εντός του προβλεπόμενου 6ώρου (08:00-14:00 / 10:15-16:15). Συμπλήρωση ωραρίου σε προγράμματα ολοήμερου σχολείου και ενισχυτικής διδασκαλίας γίνεται και από τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων.

Διδασκαλία μαθημάτων
Η Φυσική Αγωγή και η Μουσική, αν δεν υπάρχουν εκπαιδευτικοί της αντίστοιχης ειδικότητας, διδάσκονται από δασκάλους.
Οι ώρες ενός γνωστικού αντικειμένου διδάσκονται από τον ίδιο εκπαιδευτικό και δεν διχοτομούνται. Εξαίρεση αποτελεί η Αισθητική Αγωγή (Μουσική και τα υπόλοιπα αντικείμενα της Αισθητικής Αγωγής).
Οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων καλύπτουν το μάθημα της ειδικότητας τους. Οι εκπαιδευτικοί ειδικότητας Μουσικής καλύπτουν πρωτίστως το μάθημα Μουσικής στις τάξεις Γ΄, Δ΄, Ε΄ και Στ΄.
Μόνο για τα 800 σχολεία του ενιαίου αναμορφωμένου εκπαιδευτικού προγράμματος στις τάξεις Α΄ και Β΄ που τα μαθήματα της Μουσικής, της Θεατρικής Αγωγής, των Εικαστικών, των Αγγλικών και των Τ.Π.Ε. είναι υποχρεωτικά, διδάσκονται από τους αντίστοιχους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων (με τις προϋποθέσεις που θέτει η με αριθμ. Φ.12/620/61531/Γ1/31-5-2010 Υπουργική Απόφαση).
Είναι παιδαγωγικά ορθό τα μαθήματα Φυσικής, Μαθηματικών, Μελέτης Περιβάλλοντος και Αγγλικών να διδάσκονται προαιρετικά σε συνεχόμενο δίωρο, με τις παρακάτω προϋποθέσεις:
Την ίδια μέρα της εβδομάδας μπορούν να διδάσκονται μαθήματα σε δύο το πολύ συνεχόμενα δίωρα με το ίδιο γνωστικό αντικείμενο (λ.χ. ένα δίωρο Γλώσσα και ένα δίωρο Φυσικά)
Σε περίπτωση που επιλεγεί ένα συνεχόμενο δίωρο στα Μαθηματικά θα πρέπει αυτό να εντάσσεται στις πρώτες ώρες του Ω.Π.
Σε ένα συνεχόμενο δίωρο θα πρέπει να διδάσκεται μόνο μία διδακτική ενότητα του μαθήματος.
Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει η επιλογή συνεχόμενων δίωρων στα προαναφερθέντα μαθήματα να λειτουργεί σε βάρος της διδακτέας ύλης.
Το συνεχόμενο δίωρο των Αγγλικών μπορεί να γίνεται μόνο στις τάξεις Ε΄ και ΣΤ΄, με την προϋπόθεση ότι το μάθημα θα διδάσκεται με βιωματικές και διαθεματικές δραστηριότητες και με έμφαση στη μέθοδο Project.
Σε ότι αφορά τη δεύτερη ξένη γλώσσα, το συνεχόμενο δίωρο δεν είναι παιδαγωγικά ορθό, διότι αφενός οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου δεν έχουν τον απαιτούμενο χρόνο να εμπεδώσουν τη διδασκόμενη ύλη, αφετέρου αυτό αποβαίνει κουραστικό για αυτούς.
(Σχόλιο: Καλό κουράγιο σε όσους προσπαθήσουν να φτιάξουν το πρόγραμμα του σχολείου)

Εκπαιδευτικοί Ειδικοτήτων
Μπορούν να διαθέτουν για τη συμπλήρωση ωραρίου τους είτε στο Πρωινό Πρόγραμμα όμορου σχολείου, είτε στο Ολοήμερο Πρόγραμμα πρωτίστως του σχολείου που υπηρετούν και κατόπιν όμορων σχολείων, με σκοπό να εξασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων της περιοχής ευθύνης τους.
Σε κάθε περίπτωση λαμβάνεται μέριμνα ώστε οι εκπαιδευτικοί να καλύπτουν το διδακτικό τους ωράριο εντός του προβλεπόμενου 6ώρου -Νόμος 1566/85, άρθρο 13, παρ. 8- ( Εκπαιδευτικός που αναλαμβάνει υπηρεσία στις 8.00 καλύπτει το διδακτικό του ωράριο έως τις 14.00 – εκπαιδευτικός που αναλαμβάνει υπηρεσία στις 10.15 καλύπτει το διδακτικό του ωράριο έως τις 16.15 κ.λ.π.).

Παρουσία άλλων προσώπων στα σχολεία, αποχώρηση μαθητών
Κατά την ώρα του μαθήματος, δεν επιτρέπεται η παρουσία στην τάξη τρίτων προσώπων. Της παραπάνω απαγόρευσης εξαιρούνται οι περιπτώσεις της παράλληλης στήριξης και των αναφερομένων στο άρθρο 13, παρ. 4 του Π.Δ. 201/98Π.Δ.
Η αποχώρηση των μαθητών πραγματοποιείται με τη λήξη του διδακτικού ωραρίου της τάξης. Αποχώρηση μαθητή από το σχολείο πριν τη λήξη του διδακτικού ωραρίου, γίνεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και εφόσον έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλειά του

Καινοτόμα προγράμματα
Σε ότι αφορά τα προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών και Καλλιτεχνικών θεμάτων, Κυκλοφοριακής Αγωγής, κλπ που εντάσσονται στο πλαίσιο εφαρμογής της Ευέλικτης Ζώνης, την επιστημονική εποπτεία έχει ο οικείος Σχολικός Σύμβουλος και οι αντίστοιχοι υπεύθυνοι σε συνεργασία μαζί του διαμορφώνουν το μεθοδολογικό και γνωστικό πλαίσιο ανάπτυξης αυτών των προγραμμάτων.
Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί, με την καθοδήγηση των Σχολικών Συμβούλων έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόζουν προγράμματα Ενδοσχολικής ή Διασχολικής Επιμόρφωσης, Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, Ενισχυτικής Διδασκαλίας, καθώς και άλλα προγράμματα και καινοτομίες, σε συνεργασία με τις αντίστοιχες Διευθύνσεις του Υπ.ΠΔΒΜΘ., το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και τα Παιδαγωγικά Τμήματα των Πανεπιστημίων που συνεργάζονται με το Υπ.ΠΔΒΜΘ.

Διαβάστε την εγκύκλιο

Δεν υπάρχουν σχόλια: