Κυριακή 3 Ιουλίου 2011

Μελέτη περίπτωσης: Θετικό κλίμα Συλλόγου Διδασκόντων , σχέσεις με γονείς

ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ

«Διευθυντής σχολικής μονάδας έχει πληροφορηθεί ότι στο σχολείο που έχει πρόσφατα τοποθετηθεί το κλίμα μεταξύ των εκπαιδευτικών και του προηγούμενου διευθυντή δεν ήταν θετικό. Μάλιστα, έχει πληροφορηθεί ότι και οι σχέσεις του Συλλόγου Γονέων με τους εκπαιδευτικούς δεν ήταν και τόσο καλές και γι’ αυτό αρκετοί εκπαιδευτικοί είχαν ζητήσει μετάθεση. Ο νέος Διευθυντής επιθυμεί να εργαστεί σ’ ένα θετικό κλίμα κι έτσι σκέφτεται να έχει μια σειρά από συνεδρίες με το προσωπικό του σχολείου του για να ενθαρρύνει τους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν τις ιδέες τους σχετικά με το σχολείο, τις δυνατότητες και τις αδυναμίες καθώς και στρατηγικές για τη βελτίωση της λειτουργίας του.»

Στην εισήγηση που θα έκανα στην πρώτη συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων θα πρότεινα περίπου αυτά...

"…Βασική προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία του σχολείου και για την μαθησιακή διαδικασία είναι αυτό που λέμε παιδαγωγικό κλίμα. Πολλές φορές...

...χρησιμοποιούμε τον όρο μηχανικά. Θεωρώ όμως ότι είναι πολύ ουσιαστικό . Όχι μόνο για την τάξη. Το καλό παιδαγωγικό κλίμα έχει αφετηρία το Σύλλογο Διδασκόντων. Από εδώ ξεκινούν όλα. Με απλά λόγια παιδαγωγικό κλίμα του συλλόγου είναι η συναδελφικότητα, η αλληλεγγύη, η συνεργασία , η ανάληψη ευθύνης και η συναπόφαση μέσω μιας κορυφαίας κατά την άποψη μου διαδικασίας, αυτής του διαλόγου. Όλα μα όλα τα προβλήματα που προκύπτουν στη σχολική ζωή λύνονται με το διάλογο. Βεβαίως εκτελούνται αποφάσεις πλειοψηφίας. Όμως καταγράφονται και οι απόψεις της μειοψηφίας που και αυτές είναι σεβαστές . Μη διστάσετε ούτε μια στιγμή να εκφράσετε τη δική σας διαφορετική άποψη.
Είμαστε ίσοι αλλά δεν είμαστε ίδιοι. Μέσα από τις διαφορετικές απόψεις και αντιλήψεις, πολλές φορές γεννιούνται όμορφες δημιουργίες και πραγματοποιούνται συνθέσεις οι οποίες με τη σειρά τους οδηγούν σε ωριμότερες αποφάσεις. Άλλωστε όπως λέει και ένας σπουδαίος Έλληνας εκπρόσωπος της φιλελεύθερης σκέψης, ο Ευάγγελος Παπανούτσος: « Τι θα ήμασταν αν συμφωνούσαμε όλοι σε όλα… Κοινωνία εντόμων »
Εκεί όμως που τα χαλάμε καμιά φορά είναι ότι στο διάλογο καταθέτουμε μόνο τις απόψεις μας που δεν είμαστε σε θέση να τις αναθεωρήσουμε . Τότε βέβαια δεν έχουμε διάλογο αλλά ξεχωριστούς διαφορετικούς μονολόγους. Κάποιος σοφός το είπε: Έξυπνος και δημιουργικός είναι αυτός που με ανοιχτό μυαλό, μακριά από εγωιστικές αντιλήψεις, στερεότυπα και προκαταλήψεις, δέχεται τις απόψεις των άλλων και υποχωρεί από τις δικές του, όταν αντιλαμβάνεται τις λανθασμένες επιλογές του.
Κάτι από το οποίο παρασυρόμαστε καμιά φορά είναι ότι θεωρούμε τον εαυτό μας αλάνθαστο και επαγγελματικά τον καλύτερο. Πολλές φορές το παιχνίδι αυτό το καθορίζουν και ορισμένοι γονείς που αρέσκονται να ξεχωρίζουν τους εκπαιδευτικούς σε καλούς και σε κακούς. Μη μπαίνετε σε τέτοιου είδους παιχνίδια . Συνήθως δεν κατηγορούν κάποιον, αλλά παινεύουν κάποιον άλλον… έναν, δυο. Αυτό ερμηνεύεται ότι οι άλλοι δεν ξέρουν. Είναι πολύ πιθανόν από τις πρώτες μέρες όσοι πάρουμε καινούρια τμήματα να ακούσουμε, από μερικούς γονείς, κολακευτικά σχόλια για το πόσο καλοί δάσκαλοι είμαστε και πόσα παραπάνω πράγματα μαθαίνουμε στα παιδιά τους, σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές.
Ας κόψουμε με αυστηρότητα τέτοιου είδους συζητήσεις και ας στηρίξουμε με ειλικρίνεια το έργο, μικρό ή μεγάλο , των προηγούμενων συναδέλφων .
Ας προστατεύσουμε όλοι μαζί το κύρος του σχολείου μας , του κλάδου μας αλλά και της ίδιας της εκπαίδευσης.
Εμείς θεωρούμε ότι όλοι είναι καλοί και άριστοι. Αν πιστέψουμε σε αυτό και εργαστούμε σ αυτή την κατεύθυνση θα πετύχουμε το σκοπό μας και όλοι θα προσπαθούμε για το καλύτερο. Προσωπικά το λέω προκαταβολικά, ότι θα εργαστώ για αυτό. Να είμαστε μια ομάδα ελευθέρων, συνεργαζόμενων εκπαιδευτικών.
Εδώ στο σχολείο περνάμε ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής μας. Θέλω να ερχόμαστε με χαμόγελο και με χαμόγελο να σχολάμε.
Είμαι νέος Διευθυντής και το μόνο που μπορώ να υποσχεθώ από τώρα είναι ότι θα προσπαθήσω να λειτουργήσω με αμεροληψία και δικαιοσύνη. Είναι σίγουρο όμως ότι παρά τις καλές προθέσεις, δεν πρόκειται να αποφύγω παραλείψεις και λάθη.
Μη διστάσετε ούτε μια στιγμή να μου τα υποδείξετε. Η αυτοκριτική που θα κάνω- που θα πρέπει να κάνουμε όλοι μας - είναι απαραίτητη αλλά όχι και ικανή συνθήκη για να γινόμαστε καλύτεροι. Χρειαζόμαστε και την καλόπιστη κριτική των άλλων. Και στο σημείο αυτό ζητώ την βοήθεια όλων σας.
Το γραφείο μου θα είναι πάντα ανοιχτό για όλους και για όλες.

-Ενημέρωση Γονέων και Κηδεμόνων

Υποχρέωση μας, σύμφωνα με το νόμο, είναι να ορίσουμε μια μέρα του μήνα που θα δεχόμαστε τους γονείς.
Προσωπικά θεωρώ λάθος να ενημερώνουμε τους γονείς στο προαύλιο, στο δρόμο ή στο μάρκετ. Ας κρατάμε σημειώσεις για την επίδοση και τη συμπεριφορά των μαθητών μας και ας ενημερώνουμε τους γονείς επίσημα και υπεύθυνα, προσπαθώντας όσο το δυνατόν να εκλαϊκεύουμε την επιστήμη μας για να γινόμαστε κατανοητοί σε όλους τους γονείς. Θεωρώ ότι λέξεις, φράσεις και κυρίως ρήματα του τύπου: αφομοιώνει, κατανοεί, επεξεργάζεται τις πληροφορίες, αναλύει, αντιλαμβάνεται, συμμετέχει ,συνεργάζεται κ.λ.π πρέπει να είναι στο λεξιλόγιο της ενημέρωσής μας.
Ο ρόλος του λειτουργού- δημοδιδάσκαλου ή του δασκαλάκου, παλιότερων εποχών που κάποιοι ακόμα και σήμερα μας αποδίδουν, πιστεύω ότι δεν ανταποκρίνεται στη σύγχρονη εποχή. Παρά τους απαξιωτικούς μισθούς που εξακολουθούμε να παίρνουμε, θεωρώ πως είμαστε υπεύθυνοι επαγγελματίες , επιστήμονες στη δουλεία μας , που ξέρουμε τι κάνουμε, πώς το κάνουμε και γιατί το κάνουμε.

-Συνεργασία με Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων

Όλοι γνωρίζετε ότι ο νόμος προβλέπει τη λειτουργία συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων σε κάθε σχολική μονάδα. Αυτό σημαίνει ότι οφείλουμε να συνεργαζόμαστε με το σύλλογο μέσω του Διοικητικού του Συμβουλίου.
Δική μου ευθύνη είναι να οριοθετήσω με το Δ.Σ τα όρια της συνεργασίας μας.
Για ένα θέλω να είστε σίγουροι.
Σε καμία περίπτωση δεν θα δεχτώ παρεμβάσεις ή υποδείξεις για την εκπαιδευτική διαδικασία και γενικά για λειτουργίες που είναι δική μας ευθύνη και αρμοδιότητα. Υπάρχουν άλλωστε ένα σωρό άλλες δραστηριότητες – θέματα ασφάλειας, υγιεινής και ευχάριστου περιβάλλοντος- που αν συνεργαστούμε, μπορούμε να αναβαθμίσουμε τη λειτουργία του σχολείου μας.
Σαν γενική αρχή προτείνω να μην απευθυνόμαστε ξεχωριστά σε μέλη του Δ.Σ του συλλόγου για οποιοδήποτε θέμα.
Θεωρώ πιο σωστό να αποφασίζουμε σα σύλλογος διδασκόντων και ο Διευθυντής , ο υποδιευθυντής ή κάποιος εξουσιοδοτημένος από μας συνάδελφος, να μεταφέρει τις αποφάσεις μας στον Πρόεδρο του Δ.Σ.
Στην αντίστροφη κατεύθυνση επικοινωνίας ο Πρόεδρος του Δ.Σ να απευθύνεται σε μένα και εγώ με τη σειρά μου να σας ενημερώνω στο σύλλογο διδασκόντων..."

2 σχόλια:

vily είπε...

Σε κάποιο σεμινάριο διοίκησης που παρακολούθησα για το συγκεκριμένο θέμα αναφέρθηκε ότι αρχικά ο νέος διευθυντής θα πρέπει να δει κάθε συνάδελφο ξεχωριστά και στη συνέχεια να συγκαλέσει σύλλογο. Μπορούμε να το συζητήσουμε....

ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ είπε...

Εννοείται..