Παρασκευή 5 Νοεμβρίου 2010

Επιλογή σημαιοφόρων

Μια ενδιαφέρουσα επιστολή στέλνει ο σύλλογος γονέων του 3ου Δ.Σ Αγίας Παρασκευής στο Υπουργείο Παιδείας με την οποία ζητάει την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου για την επιλογή σημαιοφόρων στην περίπτωση που το σχολείο έχει τρία τμήματα στην Έκτη τάξη.

Η επιστολή έχει ως εξής...

ΘΕΜΑ: «Επιλογή σημαιοφόρων- παραστατών, ορισμός υπευθύνων κατάθεσης στεφάνων»


Στο υπ’ αριθμ Φ.10/ 480 /121119 /Γ1 στις 29 - 9 -2010 έγγραφο του ΥΠΔΒΜΘ, που αφορά τον τρόπο επιλογής σημαιοφόρων-παραστατών και τον ορισμό υπευθύνων για την κατάθεση στεφάνου, εξειδικεύεται στο εδάφιο (δ) «ο τρόπος επιλογής» με τον οποίο θα γίνει η ως άνω επιλογή εάν στη σχολική μονάδα λειτουργούν άνω των δύο (2) τμημάτων στη ΣΤ΄ τάξη.

Ως Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων θεωρούμε ότι η διαδικασία της επιλογής μόνο από τα δύο τμήματα, σε σχέση με τα περισσότερα τμήματα που μπορεί να λειτουργούν, είναι λανθασμένη, καθώς με αυτήν την ενέργεια διενεργείται ένας βίαιος αποκλεισμός μερίδας μαθητών από δύο σημαντικότατες στιγμές της σχολικής ζωής, για τους παρακάτω λόγους:

1. Αντιστρατεύεται τους παιδαγωγικούς σκοπούς και τις αρχές της εκπαίδευσης, καθώς βρίσκεται σε πλήρη διάσταση με αυτούς.

2. Καταστρατηγεί τη βασική αρχή της ίσης μεταχείρισης και των ίσων ευκαιριών, αλλά και την αίσθηση περί δικαίου, καθώς αποκλείει τους μαθητές των υπολοίπων τμημάτων (πέραν των δύο) όπου αυτά υπάρχουν.

3. Είναι έξω από το πνεύμα και το σκοπό του νομοθέτη που συνέταξε το Π.Δ 210/1998, καθώς αποσκοπεί με το άρθρο 13 § 11:
α) να επιβραβεύσει την προσπάθεια των καλύτερων μαθητών και
β) να διασφαλίσει την ισότιμη συμμετοχή όλων των μαθητών όλων των τμημάτων της ΣΤ΄τάξης ώστε να μην δημιουργούνται αποκλεισμοί σε μερίδα μαθητών.

Ειδικότερα,
Στα τέσσερα πρώτα εδάφια του άρθρου 13, § 11 ο νομοθέτης, θέλοντας να αποτρέψει τυχόν αμφισβητήσεις από γονείς και μαθητές, ως προς τον τρόπο ορισμού των σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου, καθόρισε τα κριτήρια και κατέγραψε τις προϋποθέσεις των δικαιούμενων να συμμετάσχουν σ΄ αυτές μαθητών, τον αριθμό αυτών, τον τρόπο και την διαδικασία επιλογής, τα χρονικά διαστήματα – περιόδους κλπ.
Στα εν λόγω εδάφια ο νομοθέτης δεν προβαίνει ούτε αναφέρει κάποια διάκριση μεταξύ των μαθητών και στον αριθμό των υπαρχόντων τμημάτων της ΣΤ΄ τάξης.
Ο τρόπος με τον οποίο θα γίνεται η επιλογή όταν σε ένα σχολείο υπάρχουν ένα, δύο ή περισσότερα τμήματα στην ΣΤ΄ τάξη δεν προβλέπεται ρητά ούτε από τον ως άνω νόμο ούτε από τις οικίες υπουργικές αποφάσεις.

Ο νομοθέτης του Π.Δ 201/1998 λαμβάνοντας υπ όψιν του βασικούς σκοπούς και τις αρχές της εκπαίδευσης, με την ρητή επίμαχη διατύπωση «κατά τμήμα» στο εδάφιο (v) του άρθρου 13, § 11, θέλει να προσδόσει ιδιαίτερη σημασία και προτεραιότητα στην εκπροσώπηση των τμημάτων των παρελάσεων, ένα για την 28η Οκτωβρίου και ένα για την 25η Μαρτίου, ώστε να αποφεύγονται συγχύσεις και κυρίως οι επικαλύψεις και να επιβραβεύονται οι επιδόσεις σε συνδυασμό ατομικού και συλλογικού επιπέδου.

Η σημασία και η προτεραιότητα στην εκπροσώπηση των τμημάτων που δίνει ο νομοθέτης σε συνδυασμό με την επιβράβευση των επιδόσεων σε συλλογικό επίπεδο (σχολείο), διαφαίνεται από την τελευταία παράγραφο του άρθρου 13, § 11 εδάφιο vii, που αναφέρει ότι: «Στα σχολεία που έχουν μικρό αριθμό μαθητών στην ΣΤ΄ τάξη (μικρότερο από το σύνολο των παραπάνω θέσεων), οι θέσεις συμπληρώνονται με μαθητές της Ε΄ και όταν δεν επαρκούν κι αυτοί, με μαθητές και των άλλων τάξεων κατά φθίνουσα σειρά (πρώτα της Δ΄ τάξης κλπ.). Στην περίπτωση αυτή επιλέγονται οι μαθητές που στο προηγούμενο σχολικό έτος είχαν τα περισσότερα «Α» στους μέσους όρους των μαθημάτων. Αν υπάρχουν περισσότεροι μαθητές που έχουν ίσο αριθμό «Α» στους μέσους όρους των μαθημάτων, γίνεται κλήρωση».
Επικουρικά,
Ο νομοθέτης του Π.Δ 201/1998 έχει λάβει υπ όψιν του τους βασικούς σκοπούς και τις αρχές της εκπαίδευσης καθώς στο κείμενό του (άρθρο 13, § 8, εδάφιο ii), αναφέρει ότι: «Οι μαθητές του σχολείου, ενθαρρύνονται να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου καθώς και το σχολικό περιβάλλον. Σε επίπεδο σχολικής μονάδας δημιουργούνται οι κατάλληλες συνθήκες για τη συνεργασία των μαθητών με τους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές τους και παρωθούνται να συμμετέχουν ενεργά στη σχολική ζωή…».

Στο υπ’ αριθμ. Φ.10/ 306 /10 88448 /Γ1 στις 19-10 -206 έγγραφό σας προς το 5ο Γραφείο Π.Ε. που αφορά απάντηση σε ερώτημα που τέθηκε από τον Διευθυντή του 2ου Δημοτικού Σχολείου Σταυρούπολης, για τον τρόπο επιλογής σημαιοφόρων-παραστατών και τον ορισμό υπευθύνων για την κατάθεση στεφάνου, σε περίπτωση που στη σχολική μονάδα λειτουργούν άνω των δύο τμημάτων στη ΣΤ΄ τάξη, η πρότασή σας είναι «ότι σε περίπτωση που τα τμήματα στη ΣΤ΄ τάξη είναι περισσότερα από δύο, η διαδικασία επιλογής να ορίζεται από το σύλλογο διδασκόντων, λαμβάνοντας υπόψη τις παιδαγωγικές αρχές και τα οριζόμενα από το Π.Δ.201/98, άρθρο 13 §11, κριτήρια τα οποία ρυθμίζουν τη συμμετοχή των μαθητών στη διαδικασία».


Για τους παραπάνω λόγους ζητάμε την άμεση απόσυρση της ως άνω εγκυκλίου και την έκδοση νέας, σύμφωνα:
α) με το πνεύμα και το σκοπό του Π.Δ. 201/1998 και τις παιδαγωγικές αρχές του εκπαιδευτικού συστήματος,
β) λαμβάνοντας υπ’ όψη προτάσεις που προέρχονται από τον χώρο «των μαχόμενων δασκάλων» στην εκπαίδευση,
ώστε να διασφαλίζεται η ισότιμη συμμετοχή χωρίς αποκλεισμούς όλων των μαθητών όλων των τμημάτων της ΣΤ΄ τάξης που δικαιούνται να συμμετάσχουν στην επιλογή σημαιοφόρων-παραστατών και τον ορισμό υπευθύνων για την κατάθεση στεφάνου.

Μετά τιμής,

Για το Δ.Σ.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ


Γιώργος Κρητικίδης Ραχήλ Παυλάντη

Δεν υπάρχουν σχόλια: