Από την «έφοδο» στα γραφεία της ΕΡΤ και την κατασκήνωση έξω από τη Βουλή την περασμένη Άνοιξη, οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί βρίσκονται ακόμη στην αναμονή για την είσοδο στο δημόσιο σχολείο. Με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς συζητούμε με την Πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Αδιορίστων Εκπαιδευτικών (ΠΕΑΕ) Χρυσούλα Παπαγεωργίου για τις εξελίξεις στο χώρο του δημόσιου σχολείου και των...
...αδιόριστων εκπαιδευτικών.Ερ: Το προηγούμενο καλοκαίρι του 2009, «σεζόν» των προεκλογικών εξαγγελιών του ΠΑΣΟΚ, η κ. Διαμαντοπούλου, ως τομεάρχης παιδείας, δεσμευόταν για την κατάργηση του θεσμού των ωρομισθίων. Έμεινε πιστή στις εξαγγελίες της;Απ: Η κ. Διαμαντοπούλου όντως δήλωνε ότι θα καταργηθεί ο θεσμός των ωρομισθίων. Παρόλα αυτά οι ωρομίσθιοι δεν καταργήθηκαν, υπάρχουν ως θεσμός και αφορά εκείνους τους συναδέλφους που θα αναλάβουν από μια έως τέσσερις ώρες. Παράλληλα δημιουργήθηκε ένας νέος θεσμός, εκείνος των αναπληρωτών μειωμένου ωραρίου. Ο αναπληρωτής μειωμένου ωραρίου έχει τα εξής διαφορετικά χαρακτηριστικά από τον ωρομίσθιο. Εργάζεται από τέσσερις έως δεκατέσσερις ώρες και υποτίθεται ότι πληρώνεται όπως και ο αναπληρωτής κανονικού ωραρίου αναλογικά ως προς τις ώρες που του δίνονται, με τον ίδιο τρόπο πληρώνεται τα δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα, καθώς και τις αργίες. Καλείται, σε αντίθεση προς τις υποχρεώσεις του ωρομισθίου, να κάνει εφημερίες όπως επίσης και να συμμετάσχει σε όλες τις εκδηλώσεις του συλλόγου. Το μεγαλύτερο πρόβλημα όμως έγκειται στο ότι εάν κληθούν να αναλάβουν υπηρεσία και αρνηθούν, τότε αποκλείονται από τους πίνακες, στην πρώτη άρνηση για μια χρονιά και στη δεύτερη για δύο. Άρα λοιπόν τι έγινε; Μετονόμασε τους ωρομίσθιους σε αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου με το καρότο του δώρου του Πάσχα και επιπλέον τους φόρτωσε με επιπλέον καθήκοντα και ποινές. Ερ. Και με το χρόνο προϋπηρεσίας τι γίνεται; Θα μπορούσε να υποθέσει κανείς ότι παρά τις δυσκολίες που ανακύπτουν με το θεσμό του αναπληρωτή μειωμένου ωραρίου, παράλληλα δίνεται και η δυνατότητα για τη συγκέντρωση περισσότερου χρόνου προϋπηρεσίας.Απ: Το βασικό που μπορεί κανείς να αντιληφθεί διαβάζοντας το νόμο είναι το εξής: το Υπουργείο έχει μπει σε μια διαδικασία πλήρους απαξίωσης της προϋπηρεσίας. Σας αναφέρω για παράδειγμα ότι δεκαοχτώ μήνες προϋπηρεσίας αντιστοιχούν οριακά με τα μόρια που σου δίνει το ECDL και το Lower. Η νέα λογική που διέπει το νόμο είναι εκείνη του προσοντολογίου. Όταν λήξει η μεταβατική περίοδος των δύο ετών θα γίνει ένας νέος διαγωνισμός ΑΣΕΠ, ο λεγόμενος ανοικτός διαγωνισμός. Έως τώρα το Υπουργείο προκήρυσσε διαγωνισμό για συγκεκριμένες θέσεις, π.χ. οκτακόσιες θέσεις για τα επόμενα δυο χρόνια και ανέθετε το διαγωνισμό στον ΑΣΕΠ. Με τη νέα διαδικασία ο διαγωνισμός θα γίνεται δίχως να προκηρύσσονται θέσεις. Θα διαμορφώνεται λοιπόν ένας πίνακας που θα μπαίνουν τα πάντα μέσα, τα αποτελέσματα των εξετάσεων του ΑΣΕΠ, τα προσόντα, συν η απαξιωμένη προϋπηρεσία. Από αυτόν τον πίνακα το υπουργείο θα απορροφά μονάχα όσους θεωρεί ότι χρειάζεται κάθε έτος. Όλο αυτό μας αποδεικνύει ότι το Υπουργείο θέλει να αποφύγει τους διορισμούς, κάτι που φάνηκε ξεκάθαρα και τη φετινή χρονιά. Όταν έχεις 11.500 συνταξιοδοτήσεις έως τον Αύγουστο και κάνεις μονάχα 2.700 διορισμούς, τότε μπορούμε να αντιληφθούμε το τι θα επακολουθήσει. Όσο για τις 10.000 πιστώσεις για αναπληρωτές που με τόση υπερηφάνεια ανακοίνωνε η κ. Διαμαντοπούλου, πέρα από το ότι δεν τις έχει κάνει, είναι φοβερό να τοποθετούνται ως αντιστάθμισμα απέναντι στα κενά που δημιουργούνται σε οργανικές και μόνιμες ανάγκες του δημόσιου σχολείου! Είναι ξεκάθαρο ότι οι ανάγκες του σχολείου καλύπτονται με ελαστική εργασία. Ερ. Στα πλαίσια των εξαγγελιών του Υπουργείου για το νέο σχολείο ήρθαμε αντιμέτωποι με το πολυδιαφημισμένο ολοήμερο σχολείο και την επαναλειτουργία του. Είναι αλήθεια ότι αυτός ο τόσο χρήσιμος θεσμός για τους εργαζόμενους γονείς είχε ατονήσει ιδιαίτερα κατά την διακυβέρνηση της ΝΔ. Πώς προχωρά η εφαρμογή αυτού του θεσμού;Απ. Από το Σεπτέμβρη και μετά έχει ξεκινήσει μια φοβερή ιστορία με τα 800 πιλοτικά ολοήμερα δημοτικά σχολεία, με τα οποία, παρότι δίνεται δουλειά σε ορισμένους συναδέλφους, εμείς δηλώσαμε την αντίθεσή μας. Οι συνάδελφοι που προσλήφθηκαν να δουλέψουν στα ολοήμερα σχολεία είναι μέσω του ΕΣΠΑ. Σας αναφέρω ότι όσοι διδάσκουν Γαλλικά και Γερμανικά, επειδή το ΕΣΠΑ είναι της προηγούμενης χρονιάς, είναι αναγκαστικά μειωμένου ωραρίου ακόμα και εάν υπάρχουν κενά για πλήρους ωραρίου. Δεύτερον, ακόμη δεν είναι σίγουρο πότε θα πληρωθούν όλοι αυτοί διότι η εκταμίευση των χρημάτων θα γίνει δυο φορές μέσα στο χρόνο, η μία το Μάρτη και η άλλη τον Ιούνη. Ήδη οι συνάδελφοι που έχουν προσληφθεί από τις αρχές Σεπτέμβρη δεν έχουν πληρωθεί και οι πληροφορίες μας από το υπουργείο λένε ότι κάποιοι από αυτούς θα ξεκινήσουν να πληρώνονται από το Νοέμβρη. Τρίτον, υπάρχει θολό τοπίο γύρω από την προϋπηρεσία αυτών των συναδέλφων, καθώς το Υπουργείο τους προσλαμβάνει ως ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς στα σχολεία. Τέταρτον, η επιμόρφωσή τους γίνεται εκτός του εργασιακού τους ωραρίου, Σαββατοκύριακα ή απογεύματα, υπερωρίες στην πραγματικότητα απλήρωτες. Ακόμη δεν υπάρχουν καθόλου υλικοτεχνικές υποδομές στα σχολεία για να κάνουν τα μαθήματά τους, μίλησα με συνάδελφο των καλλιτεχνικών προχθές και μου είπε ότι έκανε μάθημα στο προαύλιο διότι δεν υπάρχει ούτε αίθουσα για να παραδώσει το μάθημα! Ο κατάλογος των προβλημάτων θα μπορούσε να συνεχιστεί για πολύ ακόμα, απλά θα ήθελα να σημειωθεί και το αντιπαιδαγωγικό της όλης υπόθεσης. Όταν ρωτήσαμε την κ. Διαμαντοπούλου τι θα γίνει με τα γαλλικά και τα γερμανικά του χρόνου που θα λήξει το ΕΣΠΑ, μας είπε ότι μπορεί και να μη λειτουργήσει, να μην προσλάβουμε καθόλου γαλλικά και γερμανικά του χρόνου! Το άλλο ΕΣΠΑ λήγει το 2013, δεν υπάρχει καμία δέσμευση ότι αυτά τα μαθήματα θα συνεχίσουν να υπάρχουν στο σχολείο και ότι αυτοί οι συνάδελφοι θα συνεχίσουν να δουλεύουν. Ερ: Την τελευταία φορά που είχαμε μιλήσει, είχατε σταθεί αρκετά στο ζήτημα του πιστοποιητικού παιδαγωγικής επάρκειας, καθώς και στην προσπάθεια ιδιωτικών φορέων να εκμεταλλευτούν την αγωνία χιλιάδων αδιόριστων εξαγγέλλοντας ότι από Σεπτέμβρη θα ξεκινήσουν μαθήματα για την παροχή του με ένα αντίστοιχο οικονομικό κόστος. Ο Σεπτέμβρης έχει ήδη περάσει και το όλο θέμα δείχνει να έχει παγώσει.Απ: Το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας δεν είναι κάτι καινούργιο, έχει τις βάσεις του στους νόμους Αρσένη του 1997, τότε λόγω των αντιδράσεων είχε παγώσει. Η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου επικαιροποιεί τις ίδιες ρυθμίσεις σε νέο νόμο. Πλέον καμία σχολή δεν αναγνωρίζεται ως καθηγητική και καλείσαι προκειμένου να συμμετάσχεις στον ΑΣΕΠ να πιστοποιήσεις την παιδαγωγική σου επάρκεια. Λόγω των καταγγελιών, αντιδράσεων και κινητοποιήσεων, η Υπουργός έστειλε χαρτιά στα Πανεπιστήμια να το αναλάβουν. Μέχρι στιγμής τα Πανεπιστήμια έχουνε δηλώσει ότι αδυνατούν να το πράξουν. Εμείς από την πλευρά μας διεκδικήσαμε να ενταχθούν επιπλέον μαθήματα παιδαγωγικής και διδακτικής στα προγράμματα σπουδών των Πανεπιστημίων όταν αυτά θεωρούνται ελλιπή, καθώς και για τους έως τώρα αποφοίτους να δημιουργηθούν προγράμματα επιμόρφωσης μετά το διορισμό. Το πιστοποιητικό έχει αφήσει ένα περιθώριο δύο διαγωνισμών και μετά θα ισχύσει, και φαίνεται ότι μέχρι στιγμής μπλοκάρεται τόσο από Πανεπιστήμια όσο και από εμάς. Είναι ξεκάθαρη η πρόθεση του Υπουργείου μέσα από το Πιστοποιητικό να μειώσει τον αριθμό των συναδέλφων που συμμετέχουν στον ΑΣΕΠ και κατ’ επέκταση διεκδικούν διορισμό στο δημόσιο σχολείο. Ερ. Είναι σαφές τόσο από τα λεγόμενά σας όσο και από την πλευρά του Υπουργείου ότι τα επόμενα χρόνια δεν θα γίνουν διορισμοί και όσοι γίνουν, θα είναι με το σταγονόμετρο. Εσείς πώς σκέφτεστε να αντιδράσετε; Εάν θυμόμαστε καλά, αναφερόμαστε σε 25.000 ανθρώπους με προϋπηρεσία, πέρα από όλους τους υπόλοιπους.Απ: Για μας η παρέμβαση διαφοροποιείται στο πέρυσι και στο φέτος. Πέρυσι προσπαθήσαμε, και κατά την άποψή μου το πετύχαμε, το πρόβλημα της αδιοριστίας να γνωστοποιηθεί σε κάθε πολίτη αυτής της χώρας. Να μάθουν οι γονείς τα προβλήματα των δασκάλων των παιδιών τους, ώστε να πάψει αυτή η καραμέλα των ευνοημένων εργαζομένων της εκπαίδευσης. Να γνωστοποιήσουμε ότι το δημόσιο σχολείο στηρίζεται από ανθρώπους που είναι κακοπληρωμένοι και ζούνε στην αβεβαιότητα με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την αποδοτικότητά τους στη σχολική τάξη. Φέτος, στόχος μας είναι να συνδεθούμε και με τους υπόλοιπους εργαζόμενους στα πλαίσια της ευρύτερης επίθεσης που δέχεται η εργασία. Σας αναφέρω ότι στις περισσότερες από τις φετινές καταλήψεις πρωτοστατούσαν οι γονείς για να καλυφθούν τα κενά στα σχολεία και εμείς ήμασταν δίπλα τους. Ερ. Πώς είναι η κατάσταση στις σχολικές αίθουσες την τρέχουσα χρονιά; Λειτουργεί το σχολείο;Απ. Το σχολείο υπολειτουργεί. Εκείνο που ενδιέφερε το Υπουργείο ήταν να ανοίξει στις 14 Σεπτέμβρη. Όντως οι πόρτες άνοιξαν, η εκπαιδευτική διαδικασία όμως δεν πηγαίνει έτσι όπως θα έπρεπε να πηγαίνει. Έχει φροντιστεί -σε επίπεδο διαφήμισης- τα 800 ολοήμερα να είναι επαρκή οριακά από εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, ακόμη και εάν δεν υπάρχουν αίθουσες να διδάξουν. Τα υπόλοιπα σχολεία, με το κύριο πρόβλημα να εντοπίζεται στη δευτεροβάθμια, έχουν πολύ σοβαρά προβλήματα. Θα ήθελα να καταγραφεί ότι όντως τριαντάρια τμήματα μπορεί να μην υπάρχουνε, ωστόσο έχουμε αμέτρητα που αριθμούν από 25 έως 29. Όσο για τις αποσπάσεις που έχουνε γίνει, πρώτον δεν επαρκούν και δεύτερον έχουνε αφήσει εντελώς αστελέχωτα τα γραφεία των διευθύνσεων. Ερ: Και οι σχέσεις σας με τις άλλες συνδικαλιστικές οργανώσεις ΟΛΜΕ- ΔΟΕ; Συντονίζετε τις δράσεις σας; Συμφωνείτε στο διεκδικητικό σας πλαίσιο ώστε να διαμορφώσετε μια ενιαία διεκδικητική φωνή των εργαζομένων στο δημόσιο σχολείο;Απ. Αναγνωρίζουνε τα σωματεία μας και είμαστε σε αυτά παρεμβαίνοντας στις συνελεύσεις, στα ΔΣ κλπ. Παρόλα αυτά, θεωρούμε ότι αυτή τη στιγμή και η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ είναι αναντίστοιχες της πραγματικότητας. Αυτό αποδεικνύεται από το ότι, παρά το πλήθος των προβλημάτων που υπάρχουνε τόσο στο σχολείο όσο και ευρύτερα, δεν έχουμε αποφάσεις για κινητοποιήσεις. Όπως και πέρυσι, συμμετέχουμε και θα συνεχίσουμε να συμμετέχουμε στις διαδικασίες βάζοντας διαφορετικά πλαίσια.
ΠΗΓΗ: ΑΥΓΗ
Τρίτη 2 Νοεμβρίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου