Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2009

Ενστάσεις ειδικής αγωγής

Πριν από καμιά δεκαπενταριά περίπου μέρες πραγματοποιήθηκε συνάντηση του Δ.Σ της ΔΟΕ με τους εκπροσώπους αναπληρωτών Ειδικής Αγωγής.
Η ΔΟΕ με σχετική ανακοίνωση δήλωσε ότι στηρίζει την κινητοποίηση που προγραμματίζουν, για τις 2 Δεκεμβρίου, οι αναπληρωτές συνάδελφοί μας, με κυρίαρχο αίτημα: «το μόνιμο διορισμό τους στην εκπαίδευση, όπως προβλέπεται και για τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς της Π.Ε.»
Μέχρι εδώ όλα καλά.
Το δευτεροβάθμιο όργανο πράττει το αυτονόητο.
Στηρίζει δηλαδή και καλύπτει συνδικαλιστικά την κινητοποίηση μιας μερίδας συναδέλφων μας οι οποίοι διεκδικούν την ικανοποίηση ενός αιτήματός τους.
Ενστάσεις και προβληματισμούς όμως προκαλεί κατά τη γνώμη μου η προτελευταία παράγραφος της ανακοίνωσης η οποία, αβασάνιστα κατά τη γνώμη μου, αναφέρει ότι το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. δεσμεύτηκε πως το συγκεκριμένο αίτημα, η μονιμοποίηση δηλαδή όλων των αναπληρωτών Ειδικής Αγωγής, θα συμπεριληφθεί στο διεκδικητικό πλαίσιο του κλάδου, που θα διαμορφωθεί μετά την Ολομέλεια Προέδρων στις 27 Νοέμβρη 2009.
Δεν γνωρίζω αν έχει γίνει κάτι τέτοιο.
Ούτε ξέρω τι ειπώθηκε στην ολομέλεια των Προέδρων.
Πώς να το μάθω άλλωστε αφού τα αντανακλαστικά της Ομοσπονδίας μας είναι και αργά και λιτά στον τομέα της ενημέρωσης.
Ας είναι όμως…
Προσωπικά πιστεύω ότι για το συγκεκριμένο ζήτημα, το να συμπεριληφθεί δηλαδή το αίτημα των αναπληρωτών ειδικής αγωγής, στο διεκδικητικό μας πλαίσιο θα πρέπει να τεθεί σε διαβούλευση (για να χρησιμοποιήσω και εγώ μια λέξη της μόδας) ολόκληρου του εκπαιδευτικού κόσμου και να συζητηθούν επακριβώς οι όροι και προϋποθέσεις που μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο.
Και για να μην παρεξηγηθώ από τους αναπληρωτές ειδικής αγωγής οι οποίοι πραγματικά θεωρώ ότι τελούν υπό καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας, δηλώνω ευθαρσώς τη θέση μου.
Δίκαιο το αίτημα της μονιμοποίησής τους.
Σε καμία περίπτωση όμως δεν πρέπει να στερηθεί η δυνατότητα της προσφοράς στην ειδική αγωγή στους μόνιμους εκπαιδευτικούς , δασκάλους και νηπιαγωγούς, με πολύχρονη εμπειρία στο χώρο της εκπαίδευσης αλλά και με αυξημένα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα όπως διδακτορικά, μεταπτυχιακά ή μετεκπαίδευση στην ειδική αγωγή.
Το δικαίωμα μετάθεσης ή απόσπασης σε ΣΜΕΑ των συναδέλφων μας αυτών είναι και πρέπει να παραμείνει αναφαίρετο.
Και το λέω αυτό έχοντας υπόψη σχετική ανακοίνωση των αποφοίτων του τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου του Βόλου, σχολή από την οποία προέρχεται ένα μεγάλο ποσοστό των αναπληρωτών, σύμφωνα με την οποία ζητούν να καταργηθούν οι μεταθέσεις και οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών γενικής αγωγής προς την ειδική αγωγή και παράλληλα διορισμό όλων των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής στις κενές οργανικές θέσεις των ΣΜΕΑΕ και των ΚΕΔΔΥ μόνο από πτυχιούχους του τμήματός τους , με το σκεπτικό ότι στην αντίθετη περίπτωση υποβαθμίζεται το περιεχόμενο της δημόσιας ειδικής εκπαίδευσης.

Αν φτάσαμε στο σημείο να θεωρούμε υποβάθμιση της ειδικής αγωγής , την παρουσία δασκάλων , νηπιαγωγών και εκπαιδευτικών ειδικοτήτων οι οποίοι με τα αυξημένα τυπικά τους προσόντα , την πολύχρονη παιδαγωγική και διδακτική τους εμπειρία και την επιστημονική τους κατάρτιση έχουν «βάλει πλάτη» στον ευαίσθητο αυτό χώρο της εκπαίδευσης, στο τέλος τέλος …

Θα τρελαθούμε τελείως!

10 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τα αιτήματα των ειδικών παιδαγωγών είναι δίκαια και αναγκαία, γιατί η ειδική αγωγή υπάρχει και δε μπορούμε να την καταργήσουμε. Το τμήμα ιδρύθηκε και είναι παιδαγωγικό, ας μην το ίδρυαν και ας πήγαιναν όλοι αυτοί στην ειδική αγωγή μέσω της γενικής...αλλά μήπως θα έπρεπε να μπορούν και αυτοί μέσω μετεκπαίδευσης να διοριστούν ως δάσκαλοι γενικής εκπαίδευσης;γιατί όχι; δάσκαλοι οι μεν δάσκαλοι και οι δε...και οι δάσκαλοι που έχουν μετεκπαιδευτεί δουλεύουν καλά και κανείς δεν αμφισβητεί την προσφορά τους. Το πρόβλημα δεν είναι των δασκάλων αλλά των πάνω όπως αιρετοί-συνδικαλιστές-υπουργείο κλπ...γιατί τόσα χρόνια καθυστερεί η διασφάλιση των εργασιακών δικααιωμάτων; Μήπως μπορεί κάποιος να απαντήσει για τα ακριβή αίτια και όχι για τα φαινομενικά;;; Πώς μπορούμε να αφήνουμε στην άκρη το στοιχειώδες δικαίωμα των παιδιών για εκπαίδευση;;;

Γιατί τα παιδιά με ειδικές ανάγκες να μην έχουν δάσκαλο;; Ποιος το αποφασίζει αυτό; Γιατί να μην υπάρχουν δάσκαλοι ειδικής αγωγής σε κάθε σχολείο;

Μήπως μπορείτε να μας απαντήσετε;

ekpaideutikos PE 71 είπε...

Αγαπητέ κύριε Λογοθέτη,
Εναντιωθήκαμε σε όλα αυτά που αναφέρετε για τους εξής λόγους:είμαστε αναπληρωτές εδώ και 10 χρόνια περίπου.Έχουμε αποφοιτήσει από ένα πανεπιστημιακό τμήμα που συνεχίζει και βγάζει αποφοίτους χωρίς να ξέρει τί να τους κάνει και για ποιά δουέιά τέλοσπάντων είναι άξιοι μέσα στο ελληνικό σχολείο.Από τη μια,όλοι οι δάσκαλοι γενικής αγωγής ή καλύτερα οι περισσότεροι υποστηρίζετε όλα αυτά τα οποία γράφετε εσείς εδώ τώρα.Οτι δηλαδή με ποιά ιδιότητα εμείς να διοριστούμε στην ειδική αγωγή και να μην διορίζεστε και οι υπόλοιποι μέσα σε αυτήν αφού είναι όλοι δάσκαλοι με τόση εμπειρία μέσα στις τάξεις,οπότε και ικανοί να διδάξουν παιδιά με ιδιαίτερα προβλήματα.Από την άλλη,ενώ ανα διαβάσει κανείς τον οδηγό σπουδών του τμήματος μας,του Βολου διευκρινίζω,λέι πως οι απόφοιτοί του μπορούν να απασχοληθούν και σε τάξεις γενικής αγωγής λόγω των μαθημάτων και των πρακτικών που κάνουν παράλληλα με τις υπόλοιπες σπουδές,αυτό σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γίνει,λένε οι δάσκαλοι μέχρι τώρα,γιατί με ποιά ιδιότητα και αρμοδιότητα και σπουδές θα το κάνουν αυτό!Και σας ρωτώ λοιπόν εγώ:Το πτυχίο που πήρα τί στο καλό θα πρέπει να το κάνω;;;;Τί να απαντάω εγώ συνέχεια στους γονείς μου όταν με ρωτούν γιατί ακόμα δε διοριστήκατε και οι οποίοι τόσα χρόνια δώσανε μια περιουσία για να με σπουδάσουν;;; Εγώ τί θα πρέπει να θεωρούμαι;;;;όταν βοηθάμε και ξελασπώουμε τους συναδέλφους της γενικής αγωγής από πολλά προβλήματα(εντος εισαγωγικών πάντα και καταλαβαίνετε τι εννοώ)όλη την σχολική χρονιά είμαστε τότε χρήσιμοι και άξιοι και οι αρμόδιοι και μετά όταν τελειώνουν τα σχολεία δεν είμαστε τίποτα;Ας μου απαντήσετε εσείς που ζητάτε διαβούλευση για το θέμα μας τί πρέπει να γίνει;;;;;μήπως φταίω εγώ και ο καθένας από εμάς που πήραμε πτυχίο από ένα δήθεν κρατικό πανεπιστημιακό τμήμα και τώρα πρέπει να μπούμε σε διαβούλευση για το τί θα απογίνουμε;;;είμαστε 10 χρόνια άνεργοι με ένα επίδομα της πείνας τα καλοκαίρια και οι πιο πολλοί από εμάς έχοντας να στηρίξουμε οικογένειες!τί πρέπει να πούμε σε αυτούς τους ανθρώπους;;;;είμαστε κουρασμένοι και απογοητευμένοι και δεν μπορούμε να βρούμε το δίκαιο μας πουθενά!Μην τρελλαθούμε κιόλας!!!

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ κύριε Λογοθέτη. Με πολύ προσοχή διαβάσαμε το παραπάνω κείμενό σας, στο οποίο και διακρίναμε ότι παρερμηνεύετε τις προθέσεις των αναπληρωτών ειδικής αγωγής. Στο επίσημο υπόμνημά μας δεν αναφέρουμε πουθενά ότι απαιτούμε να καλύπτουμε ''μόνο'' εμείς (οι ανπληρωτές ειδικής αγωγής-απόφοιτοι των πανεπιστημιακών τμημάτων ειδικής αγωγής)τις οργανικές θέσεις των ΣΜΕΑΕ και ΚΕΔΔΥ,απλώς ζητούμε το αυτονόητο, δηλαδή να έχουμε το δικαίωμα της κάλυψης των οργανικών αυτών θέσεων - και κατά τα νόμιμα πλαίσια - να προηγούμαστε βάσει του βασικού τίτλου σπουδών μας όπως συμβαίνει και στις υπόλοιπες ειδικότητες.
Δεν απαξιώνουμε σε καμία περίπτωση τους συναδέλφους δασκάλους δημοτικής εκπαίδευσης με μεταπτυχιακές σπουδές στην ειδική αγωγή όπως εσείς αφήνετε να εννοηθεί.Άλλωστε ο ΄΄ευαίσθητος΄΄ αυτός ΄΄χώρος΄΄ της ειδικής αγωγής, όπως πολύ καλά αναφέρετε, έχει την ανάγκη ενός άρτια εκπαιδευμένου εκπαιδευτικού προσωπικού από το οποίο δεν εξαιρούμαστε και εμείς. Ή μήπως αμφιβάλλετε ότι εμείς δεν έχουμε ΄΄βάλει πλάτη΄΄ στον ευαίσθητο αυτό χώρο ακόμη και υπό το απαράδεκτο καθεστώς της εργασιακής ανασφάλειας που μας ακολουθεί εδώ και χρόνια???...
Δε θα θέλαμε να πιστέψουμε ότι εσείς ως εκπαιδευτικός απαξιώνετε τον βασικό τίτλο σπουδών ενός πανεπιστημιακού ιδρύματος και θεωρείται ως μοναδικό "ουσιαστικό" προσόν το μεταπτυχιακό, διδακτορικό και παντώς είδους μετεκπαίδευση...
Με εκτίμηση,
αναπληρώτριες δασκάλες ειδικής αγωγής:
Γράβαλου - Χατζηϊωαννίδου Χριστίνα
Στοϊδου Αικατερίνη

Unknown είπε...

Ωραία όλα τα σχόλια αυτά συνάδερφε, αλλά εαν είναι να επιτραπεί να μπαίνουν οι δάσκαλοι γενικής αγωγής στην ειδική αγωγή (το οποίο συμβαίνει έτσι κι αλλιώς), τοτέ γιατί να μη συμβεί και το αντίθετο? Γιατί να μην μπαίνουν οι εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής στην γενικη εκπαίδευση? Γιατί να μην μπορούν να μπουν πουθενά εν τέλει?

Σοφία Κοσμίδη είπε...

Αγαπητέ Γιάννη Λογοθέτη,
Ονομάζομαι Σοφία και είμαι ειδική παιδαγωγός.
Όπως πολύ σωστά επισήμανες οι αναπληρωτές Ε.Α τελούν υπό καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας και όπως ακόμα πιο σωστά είπες : «Δίκαιο το αίτημα της μονιμοποίησής τους».
Πόσοι όμως γνωρίζουν ότι οι αναπληρωτές Ε.Α δεν μονιμοποιούνται ?
Πόσοι γνωρίζουν οτι οι αναπληρωτές Ε. Α δεν έχουν καν την επιλογή να εργαστούν ως γενικοί δάσκαλοι (ενώ γενικοί δάσκαλοι με ή χωρίς εξειδίκευση ακόμα και αναπληρωτές «χώνονται» στις αντίστοιχες θέσεις), άρα έχουν μόνο την Ε.Α ως πεδίο ?
Δυστυχώς μόνο οι του κλάδου. Οι γενικοί δάσκαλοι στην πλειοψηφία τους την Ε. Α την έχουν απλά «ακουστά».
-«Α, είσαι αναπληρώτρια ε? Ώστε δεν σας μονιμοποιούν εσάς... Κατάλαβα. Ε, κάααποια στιγμή θα διοριστείτε και σεις... Μην παραπονιέστε όμως, μια χαρά μισθό παίρνετε για αναπληρωτές, έχετε και το επίδομα και το ωράριο σας είναι ιδανικό. Μην τα θέλετε όλα πια»

Αυτά ακούω από τους γενικούς δασκάλους όλον αυτόν τον καιρό που δουλεύω, κάνοντας με να νιώθω ενοχές που ζητάω τα αυτονόητα, δηλ. να δουλεύω σε μόνιμη βάση και σε σταθερό εργασιακό περιβάλλον. Και η εικόνα που αποκομίζω και απογοητεύομαι, η πραγματική εικόνα, χωρίς εξωραϊσμούς, είναι πως η δουλειά μου είναι κάτι μάλλον εύκολο (όχι αν την κάνει σωστά), μην πω και προνομιακό! Επιδόματα, 5ωράκια, λίγα παιδιά, λιγότερες απαιτήσεις από τον δάσκαλο γιατί «αφού δουλεύει με παιδιά ειδικής κατηγορίας» κανείς δεν περιμένει από αυτά να προκόψουν...

Σοφία Κοσμίδη είπε...

...Ωραίο το περιτύλιγμα. Για αυτό και με το πέρασμα των χρόνων η κατεύθυνση της Ε.Α γίνεται όλο και πιο δημοφιλής στα διδασκαλεία όλης της χώρας.
«Θα κάνω τα 2 χρονάκια μου, θα πληρώνομαι παράλληλα και μετά θα καβατζώσω ένα ωραίο Τμήμα Ένταξης (γιατί τα Ειδικά σχολεία παραείναι κουραστικά) ώσπου να βγω στη σύνταξη και άγιος ο Θεός» - Αυτό είναι το σκεπτικό. Της πλειοψηφιας. Όχι πως αναιρεί το παιδαγωγικό έργο του δασκάλου αλλά συνήθως τα κίνητρα σχετίζονται άμεσα με το έργο.

Δεν ψέγω κανέναν για αυτόν τον τρόπο σκέψης. Φυσικό είναι ο καθένας να προσπαθεί να «διευκολύνει» τον εαυτό του όσο και όπως μπορεί. Μπορεί και εγώ όταν φτάσω στην τρυφερή ηλικία των 40+ να έχω τα ίδια μυαλά.
Δεν δέχομαι όμως το επιχείρημα της δήθεν «παιδαγωγικής προσφοράς» να προτάσσει πάντοτε και παντού τους γενικούς δασκάλους εφόσον η πλειονότητα πάει για να «αράξει». Σαφώς και υπάρχουν γενικοί δάσκαλοι άξιοι που μπορούν και έχουν όλη τη διάθεση και τις γνώσεις να προσφέρουν, η πραγματικότητα όμως είναι ότι οι ίδιοι αυτό-απαξιώνονται.
Εντάξει λοιπόν, στο κάτω κάτω ποια είμαι εγώ και πώς θα κρίνω ποιος είναι άξιος και ποιος όχι? Το δέχομαι.
Εφόσον όμως υπάρχουν πανεπιστημιακά τμήματα που παράγουν εκπαιδευτικούς για να στελεχώσουν θέσεις Ε.Α και οι οποίοι δεν έχουν δικαίωμα να εργαστούν σε άλλο εκπαιδευτικό πλαίσιο όπως π.χ της γενικής τάξης τότε η λογική θα έλεγε (αν υπήρχε) ότι οι εκπαιδευτικοί αυτοί πρέπει να προτάσονται έναντι αυτών που έχουν και 2η εργασιακή επιλογή. Ακούγεται παράλογο?...

Σοφία Κοσμίδη είπε...

...Και δεδομένων των τεράστιων κενών που υπαρχούν σε ανθρώπινο δυναμικό στην Ε.Α, η κατηγορία των μόνιμων εκπαιδευτικών που θέλουν να προσφέρουν και αυτοί έργο μπορεί να συμβάλλει στην στελέχωση των εναπομεινουσών θέσεων.
Για αυτό λοιπόν λέμε ΝΑΙ στην καταργηση των μεταθέσεων/ αποσπάσεων εκπαιδευτικών γενικής αγωγής στην ειδική αγωγή.
ΝΑΙ στην θεσμοθέτηση περισσότερων οργανικών θέσεων και στην ουσιαστική χρηματοδότηση της Ειδικής Αγωγής.

Και βέβαια για την υπάρχουσα κατάσταση δεν φταίει κανείς άλλος από τους αρμόδιους πολιτικούς ή μάλλον αναρμόδιους και τους αντίστοιχους χειρισμούς τους σε θέματα εκπαίδευσης Ειδικής και μη.

Και ως προς το επιχείρημα της πολυετους διδακτικής εμπειρίας, που είναι από τα πιο αγαπημένα μου, θα πω το έξης :
H εμπειρία έχει σαφώς αξία. Στην ειδική αγωγή όμως η διδακτική εμπειρία αυτή καθαυτή, αν δεν συνδυάζεται με φρέσκες ιδέες, ευελιξία και προσαρμοστικότητα σε όλες τις πτυχές της εκπαιδευτικής συνδιαλλαγής είναι δώρον άδωρον. Και αυτά δεν σου τα προσφέρει κανένα πανεπιστήμιο και κανένα διδασκαλείο.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ είπε...

Σας ευχαριστώ όλες και όλους για την κριτική και τις επισημάνσεις σας.
Με τα σχόλιά σας βάζετε πολύ σοβαρά ζητήματα που ομολογώ δεν τα είχα σκεφτεί τόσο καλά όσο θα έπρεπε.
Να είστε σίγουροι πως θα το κάνω.
Μην πυροβολείτε τον πιανίστα όμως…
Σε καμιά περίπτωση δεν είναι στις προθέσεις μου να ανοίξω «βεντέτα». Μακριά από μένα τέτοιες λογικές...

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ κύριε Λογοθέτη,

Ας πούμε ότι μπορώ να δεχτώ δασκάλους και νηπιαγωγούς της γενικής αγωγής με πολυετή εμπειρία στην ειδική αγωγή να δουλέψουν σε αυτή. Θα πρέπει να μπορώ να δεχτώ και δασκάλους, νηπιαγωγούς και καθηγητές να με ανταγωνίζονται για μια θέση στην ειδική αγωγή με μόνο προσόν ένα σεμινάριο 400 ωρών στην ειδική αγωγή? Εσείς θα δεχόσασταν ένας γυμναστής για παράδειγμα με σεμινάριο 400 ωρών στη γενική αγωγή να σας πάρει τη θέση?

Ιφιγένεια Βισώκαλη είπε...

Θεωρώ ότι το ζήτημα πρέπει να ξεκαθαρίσει από ψηλά ώστε να μην μπαίνουμε σέ λεκτικές "διαμάχες".Το Υπουργείο Παιδείας δηλαδή σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιντούτο να εξετάσουν τα προγράμμτα σπουδών των εν λόγω σχολών και να αποφασίσουν ποιος είναι κατάλληλος για κάθε θέση. Γιατί όταν λέμε ειδική αγωγή εννοούμε πολλά πλαίσια(ειδικό σχολείο, τμήμα ένταξης, παράλληλη στήριξη,κατ΄οίκον διδασκαλία).Και οι στόχοι της ειδικής αγωγής σε κάθε ένα από αυτά είναι διαφορετικοί. Στα τμήματα ένταξης συγκεκριμένα, οι στόχοι της ειδικής και της γενικής αγωγής πρέπει να συμβαδίζουν. Αυτό σημαίνει επαρκή γνώση από τον εκπαιδευτικό της ειδκής αγωγής των αναλυτικών προγραμμάτων της γενικής αγωγής. Δε γνωρίζω το πρόγραμμα σπουδων του Πανεπστημίου του Βόλου,ξέρω όμως από πτυχιούχο της σχολής ότι στο Τμήμα Κοινωνικών και Πολιτικών Σπουδών με κατεύθυνση την Ειδική Αγωγή,δε γίνεται κάτι τέτοιο. Ας γίνει λοιπόν ένα ερώτημα από τη Δ.Ο.Ε. στο Υπουργείο για να ξεκαθαρίσει η κατάσταση, γιατί πραγματικά κατανοώ ότι αυτή την εργασιακή αβεβαιότητα είναι δύσκολο να τα διαχειριστούν οι συνάδελφοι αναπληρωτές της ειδικής.
Δασκάλα ειδικής αγωγής